tirsdag 19. april 2016

det får vi bare gjøre om igjen

Se for et vakkert hus! 
Det syns vi da i alle fall :O) Jeg syns det er helt nydelig. Skikkelig sukkersøtt, men samtidig røft på grunn av den umalte kledningen og det værbitte utseende. Dette er et av de gamle og verdifulle bildene vi har fått, og her oppdaget vi altså noe vi ikke hadde fått med oss tidligere. Det kunne vært spiret på bislaget (inngangspartiet). Det kunne vært at huset har to piper. (Noe vi har valgt å ikke ha.) Men neida, det var noe ganske annet. 

Da vi kom, så det sånn ca slik ut. Overgrodd, og huset hadde ikke tak i det hele tatt, kun en grønn presenning. Så noe av det første vi gjorde den sommeren vi tok et skikkelig røsk, var å legge helt nytt tak. Det er jo det viktigste for at et hus skal overleve.

Vi fant noen gamle vindski (kantene på taket som hindrer vinden å få tak), de hadde en bølgete form. Skulle vi være tro mot bygningen, måtte det bli bølger igjen, men jeg var i tvil. Skulle vi lage oss et såå sukkersøtt hus? Som dere skjønner gikk vi for tradisjonen. Og det lønner seg ofte. I områdene rundt Kviteseid, ser vi flere eksempler på akkurat samme bølgekant på vinduskiene. Altså en liten lokal greie. Og mannen som bodde i og bygget huset vårt, var snekker og vi vet han laget flere hus og et hotell i området! Så kanskje har han en finger med i spillet flere plasser? Det siste er kun spekulasjoner. Det første er helt sant. 

Men om dere nå tar en titt opp på sorthvitt-fotografiet igjen og sammenligner det med dette. Kanskje har noen spesielt interesserte allerede sett det? For joda, vi fikk bølgete vindski og vi er superglad for det, men pannebordet (planken som avslutter taket på langsiden)...

Det er kjedelig å måtte gjøre ting om igjen, men vi må jo ha "blondekant" rundt hele huset! Akkurat slik det var før. Slik det var ment å være. Slik skal det bli. Det får vi bare gjøre om igjen.

8 kommentarer:

  1. Så kjekt å følge bloggen din :) Lekkert med blondekant rundt huset, og ikkje for sukkersøtt nei !!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy at du er enig. Hele tunet der oppe er så røft, så jeg tror det vil bli skikkelig fint med blondekanten. Ha en fin dag!

      Slett
  2. Det bliver super hyggeligt med blondekant hele veien rundt..<3

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja! :0) Jeg gleder meg til den kommer opp. Det blir nok om en liten stund. Det er en del som må på plass først. Men dette blir prikken over i'en tror jeg!

      Slett
  3. Jeg har et spørgsmål til din opskrift på flatbrød fra oktober! Jeg vil gerne prøve at bage dem, men hvad er det 'takke' som det stekes på? En stekepanne? Eller? For det er vist ikke bagt i ovn, vel? Jeg glæder mig til at bage dem!!

    SvarSlett
  4. Hej, jeg vil spørge til din opskrift på flatbrød fra oktober. (Jeg tog et foto, derfor ved jeg det!) Hvad er 'takke' som du skriver, de skal bages/steges på? En stegepande, eller? For de er ikke bagt i ovn, vel?
    Jeg glæder mig til at prøve at bage dem i morgen!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei hei Karen. En takke er en stor og enkeltstående "stekeplate". Hvis du googler "takke" og "flatbrød" i samme setning, kommer det bilder opp. En takke er det beste, for det er litt lang steketid på flatbrød, men har man tålmodigheten, kan man også steke et og et i vanlig stekepanne på komfyren. Lykke til! De er knallgode 😊 Jeg må selv snart bake en ladning til!

      Slett
  5. Love that wavy edge!
    Linda

    SvarSlett