mandag 26. oktober 2015

vaskebord blir blomsterbord

Oppvaskbenken på låveveggen er ikke så mye i bruk lenger. Vi bor i et hus lenger nede i bygda nå, og det meste av slikt arbeid skjer der. Derfor har jeg tenkt meg en annen funksjon til benken. Et blomsterbord har man jo alltids bruk for! Nå er det jo ikke helt årstiden for det, men den var super å stå ved da jeg koste meg med høstnaturmaterialer her om dagen. 

Nå var det lenge siden jeg hadde laget mosekuler. Jeg lager dem på en ball med avispapir, legger mose rundt og snører godt til med ståltråd. Enkelt å få til, og så blir de jo så dekorative. Man kan pynte dem med alt fra grov hyssing til blader. Eføyblader er kjempe fint. De holder seg grønne lenge. Jeg brukte deg jeg hadde tilgjengelig; et lønneblad i høstfarger. 

Uansett årstid, kan man laget ting med materialer fra naturen. I all enkelhet, men det er koselig å fylle kanner og bøtter med naturlig pynt. Det skaper en god stemning på tunet. Dessuten trenger man ikke å planlegge, eller gjøre innkjøp. Jeg liker impulsiviteten i dette. Men det er et par ting som alltid er genialt å ha tilgjengelig, og dette har jeg plassert ved det nye blomsterbordet mitt. Saks på knagg, hyssing til pynt og ståltråd til å binde sammen diverse kuler og kranser. 

Det finnes mengder av naturmaterialer man kan bruke, selv på høsten. Det er bare å se seg om. Jeg tok det første og beste jeg fant i og rundt tunet. Einer og tørre strå. Og ikke minst mose. Det er tid for å samle mose nå folkens. Så har vi til juledekorasjonene våre!

Som et symbol på at dette faktisk er et blomsterbord, har jeg satt en av sommerens blomster i en gammel kjele. Den tok nesten kvelden i sommer, da jeg glemte å vanne den. Men i høst har den jammen funnet krefter igjen og står nå i knopp! Snakk om fin høst. Det kan fort hende den vil fryse på beina nå stakkar, men jeg får nyte den så lenge det varer. Den gamle og rustne spaden syns jeg bare var så fin. Den står her inntil bordet og låveveggen og har egentlig ikke noen annen funksjon nå i høst, enn at den er dekorativ. Men det er vel bra nok i seg selv det! 

2 kommentarer:

  1. Fine bilde frå den flotte plassen din.
    Så kreativ og flink du er.

    SvarSlett
  2. Enda et veldig inspirerende innlegg. Fikk i allfall lyst til å prøve å lage en moseball eller fler. Har sett at det er mye fin og grønn mose nå, så i morgen blir det ut og plukke. Flott arbeidsbenk du har fått av den tidligere oppvaskbenken. Smart med flerbruk! Hilsen Berit.

    SvarSlett